کاربرد مدل خوشه بندی محتوا در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
محتوای خوشه بندی شده (Topic Clusters) چطور به بازاریابی محتوایی شما کمک می کند؟
محتوای خوشه بندی شده (Topic Clusters) چطور به بازاریابی محتوایی شما کمک می کند؟
با تغییراتی که در الگوریتم های گوگل اتفاق افتاده است و سبک جستجوی مفهومی که نشان از تغییر در نحوه جستجوی مبتنی بر کلمه کلیدی می باشد، رویکردهای قدیمی سئو را رو به انقراض برده و روش های جدیدی از جمله تولید محتوا بر اساس مدل خوشه بندی محتوا جایگزین روش های پیشین تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی شده است.
در حقیقت هدف کاربران از جستجو، محور فعالیت موتورهای جستجو قرار گرفته است. بر همین اساس در این مقاله ضمن معرفی مدل خوشه ای تولید محتوا، به ذکر مزایای این روش و میزان اهمیت آن خواهیم پرداخت؛ همچنین اجزای محتوای خوشه ای و روش تولید یک محتوا بر اساس مدل خوشه بندی را بیان خواهیم کرد.
تا قبل از سال 2015، کلمه کلیدی در تولید محتوا، عنصر اصلی در سئو سایت محسوب می شد و استفاده از تعداد مشخصی کلمات کلیدی در محتوا ملاک محتوانویسی قوی و اصولی محسوب می شد. ولی امروزه جستجوها متنوع تر شده و از جستجوی کلمه ای به جستجوی جمله ای یا سوالی و جستجوهایی با جزئیات بیشتر گسترش پیدا کرده است. از این رو تغییرات زیادی در الگوریتم گوگل ایجاد شده و استراتژی سئو کلمات کلیدی، پاسخگوی نیازهای کاربران موتورهای جستجو نمی باشد. هوشمندی موتورهای جستجو منجر به ایجاد درک درست از هدف جستجوی کاربران شده است و گوگل هم به روش های مختلف این تغییر در استراتژی بهبود سئو را به تولیدکنندگان محتوای سایت نشان می دهد. دوران محبوبیت کلمات کلیدی و کسب رتبه و جایگاه در گوگل از طریق محتوای کلمه کلیدی محور به پایان رسیده است و اگر با جایگزینی روش های جدید تغییری در استراتژی محتوانویسی خود ایجاد نکنید به زودی باید شاهد تقلیل رتبه سایت و خارج شدن از لیست سایت های محبوب گوگل در نشان دادن نتایج جستجو باشید.
مدل خوشه ای تولید محتوا
با تغییر نحوه جستجوی کاربران و سرچ های محاوره ای و موضوع محور به جای سرچ واژه ها، تغییراتی در الگوریتم گوگل ایجاد شده که برای درج نتایج جستجو، به دنبال کشف روابط بین محتواهای مختلف می گردد تا بتواند با یک الگوسازی صحیح، بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. بر همین اساس ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف با استفاده از محتواهای خوشه ای به راحتی صورت می گیرد. هنگامی که تولید محتوا به صورت خوشه ای انجام می شود هر محتوا با محتواهای خوشه خود در ارتباط بوده و ارزیابی و رده بندی گوگل از محتوا بهتر خواهد بود.
بدون در نظر داشتن ساختار خوشه ای در تولید محتوا، تلاش های شما در جهت تولید محتوا همانند تیری در تاریکی خواهد بود که امیدوار هستید سرانجام به جایی برخورد می کند اما نمی دانید به هدف شما می خورد یا نه؟ ممکن است شما با یک ایده محتوایی نامشخص و فقط بر اساس کلمات کلیدی بارها و بارها به تولید محتوا بپردازید. در این صورت تعداد زیادی محتوای سازماندهی نشده و بدون داشتن الگویی مشخص در مورد موضوعات متعدد مرتبط با خدمات سایت خود تولید کرده اید که اگر بتوانید آنها را به صورت یکجا نشان دهید چیزی مشابه با تصویر بالا خواهید داشت. اما در مقابل، سایتی که رویکرد سازمان یافته و هدفمندی در تولید محتوا را دنبال کند و به تولید محتوای خوشه بندی شده اهتمام ورزد، در نهایت تصویری که از محتوای او مشاهده خواهید کرد چیزی مشابه با تصویر دوم (که در قسمت قبلی مشاهده کردیم) خواهد شد.
تولید محتوا بر اساس ساختار خوشه ای مزایای متعددی برای سایت شما به همراه خواهد داشت از جمله:
زمانی که یک صفحه از محتوای خوشه ای شما عملکرد خوبی داشته باشد، رتبه بندی مناسبی را برای سایر صفحات وبسایت که با صفحه مذکور در ارتباط هستند در پی خواهد داشت. در حقیقت ارتباط بسیار بالایی بین رتبه بندی موتورهای جستجو و پیوندهای داخلی موجود در بین صفحات و خوشه های موضوعی وجود دارد و این ساختار خوشه ای به گوگل کمک می کند تا به راحتی ارتباط بین صفحات سایت را درک کند و رتبه بندی سئوی سایت را در مورد آن موضوعات محتوایی بهبود دهد.
خوشه های موضوعی به بازدیدکننده سایت این امکان را می دهد که تمام مطالب مرتبط با موضوع مدنظر خود را در سایت شما پیدا کند و نیازی به جستجوهای متعدد در سایت های مختلف نداشته باشند. در حقیقت رویکرد خوشه بندی در تولید محتوا منجر به تولید محتواهایی می گردد که کاربران را محور اصلی خلق محتوا قرار دهید و همین امر موجب رضایت بیشتر کاربران خواهد شد.
با ارائه دادن اطلاعات جامع در حیطه یک موضوع خاص با استفاده از محتوای خوشه بندی شده، بازدیدکننده می تواند به وبسایت شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد و قوی در مورد موضوعات تخصصی و دسته بندی شده بنگرد و این دیدگاه اعتبار سایت را در بین کاربران افزایش می دهد.
در یک محتوای خوشه ای سه مؤلفه اصلی وجود دارد:
مطالب جامع، کامل و گسترده ای که به عنوان هسته اصلی صفحات وبسایت مشخص می شود و می تواند به تمام سوالات و جستجوهای کاربر که شامل کلمه کلیدی خاصی است پاسخ دهد. هر هسته معادل یک صفحه در وبلاگ یا وبسایت می باشد و به منزله یک نقشه راهنما برای جایگاه وبسایت شما در موتورهای جستجوی عمل می کند که مخاطبان از طریق نتایج جستجو به این صفحه هدایت می شوند.
بخش های محتوایی که به هسته محتوا وصل شده باشند و به شکل شاخ و برگ هسته به شمار می روند.
بین خوشه های محتوای و هسته های محتوایی یک ارتباط محتوایی برقرار است که به آن پیوند یا لینک داخلی می گویند.
به طور کلی در یک وبسایت خوشه های محتوایی متعددی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این سه مؤلفه به شما امکان می دهد که مجموعه ای از محتواهای بی نظیر و سامان یافته را تولید کنید که هم برای کاربران مفید باشد و هم در الگوریتم گوگل به عنوان محتوای مرتبط با جستجوی کاربران نشان داده شود. پیوندهای داخلی به گوگل نشان می دهد که بین همه محتواهای شما ارتباط مشخصی وجود دارد و این ارتباط محتوایی بیانگر تخصص گرایی شما در یک موضوع خاص می باشد. این کیفیت و اقتدار محتوایی وبسایت کمک شایانی به کسب رتبه بالاتر در جستجو ها خواهد نمود.
برای تولید یک محتوای خوشه ای بهتر است در ابتدا موضوعاتی را که می توانید در وبسایت خود به طور تخصصی و جامع پوشش دهید و جنبه های متعددی را در بر می گیرد مشخص کنید، در حقیقت هسته های اصلی محتوای خوشه ای خود را تعیین کنید. در این بخش باید موضوعی را در نظر بگیرید که بتوان با جزئیات بیشتری راجع به آن محتوا تولید نمود، امکان تولید محتوا در طولانی مدت برای آن وجود داشته باشد، بتوانید نیازهای محتوایی مخاطب در رابطه با آن موضوع را به خوبی درک کنید، موضوعی را برگزینید که مطمئن هستید مخاطبان راجع به آن جستجو می کنند و ارزش صرف زمان و انرژی در طولانی مدت را دارد. دقت داشته باشید که انتخاب یک هسته محتوایی اشتباه منجر به از دست رفتن زمان و هزینه بالایی در طول زمان خواهد شد. پس از تعیین هسته محتوایی نوبت به تشکیل خوشه های محتوایی و تعیین موضوعات فرعی مرتبط با موضوع اصلی محتوا می رسد.
سپس برای خوشه های مورد نظر محتواهای باکیفیت و حاوی کلمات کلیدی مرتبط با هسته محتوا و همچنین بر طبق نیازها و علائق مخاطبان تولید کنید. پس از آن بین محتواهای تولید شده لینک های داخلی ایجاد کنید و هر خوشه را به خوشه دیگر لینک دهید، علاوه بر آن تمامی خوشه ها را به هسته مرکزی متصل کنید تا خوشه های محتوایی شما تشکیل شود. در نهایت باید تمامی خوشه های محتوایی را به صفحه اصلی سایت پیوند دهید. هنگامی که در حال ایجاد لینک های داخلی بین خوشه های محتوایی هستید باید تا حد ممکن انکر تکست هایی را انتخاب کنید که با کلمات کلیدی هدف مرتبط باشد و یا برگرفته از موضوع محتوا و در ارتباط با صفحاتی باشد که به آنها لینک می دهید. اگر آرشیو گسترده ای از محتواهای تولید شده در سایت خود دارید، اکنون زمان رسیدگی به آنها است که بر اساس نیازهای مخاطبین و به شکل موضوعی به خوشه بندی و ایجاد لینک بین محتواهای مرتبط بپردازید.
پس از شناسایی موضوعات مربوط به هسته اصلی و تولید خوشه های محتوایی و همچنین ایجاد لینک های داخلی بین خوشه ها، کار شما تمام نمی شود. وظیفه مهم و حیاتی شما حفظ خوشه های محتوایی می باشد. این فرآیند با اضافه کردن محتواهای جدید به طور منظم و زنده نگه داشتن هسته های مرکزی سایت صورت می گیرد. هر بار که محتوای جدیدی را برای یکی از خوشه های محتوایی تولید و منتشر می کنید باید مطمئن شوید که پیوندهای مناسبی بین آنها و سایر خوشه ها و هسته مرکزی ایجاد کرده اید. این رویکرد تکرار شونده و پرکاربرد با هدف حفظ صفحات pillar و خوشه های محتوای سایت صورت می گیرد. یکی دیگر از کارهای اساسی که باید در این زمینه صورت بگیرد این است که پس از تولید محتوای خوشه ای و انتشار آنها در سایت، نقشه موضوعی خود را با عملکرد واقعی خود مقایسه کنید، ممکن است یک عدم تعادل در تولید محتوا ایجاد شده باشد، بدین صورت که به یک بخش از موضوعات خوشه ای به شکلی پایه ای و عمیق پرداخته باشید و مطالب بسیاری در آن خصوص تولید شده باشد، اما بخشی از عبارت های کلیدی در خوشه محتوایی را فراموش کرده باشید و پوشش محتوایی در آن زمینه ضعیف باشد. بنابراین این شکاف ها نباید از نظرتان دور بماند و تولید محتوای جدید و تکمیل خوشه های موضوعی در تمام حیطه های تعیین شده امری ضروری می باشد.
پس از اینکه اقدامات اساسی در حیطه تولید محتوای خوشه ای صورت گرفت، اندازه گیری میزان موفقیت تلاش های شما در این رویکرد محتوایی اهمیت بسیاری دارد. اما این موفقیت را چگونه می توان اندازه گیری نمود و معیار موفقیت در این حیطه چیست؟ معیارهای شما می تواند موارد زیر باشد:
با اضافه کردن محتوای بیشتر به صفحات هسته ای و یا تولید محتوای خوشه ای بیشتر می توان نتایج بدست آمده از معیارهای فوق را بدست آورد و با نتایج قبل مقایسه نمود. با این وجود، همانند اکثر استراتژی های سئو، سازماندهی مطالب وبسایت بر اساس محتوای خوشه ای و صفحات pillar و کسب نتایج دلخواه پروسه ای زمان بر است و ممکن است چندین ماه این پروسه به طول بینجامد. علاوه بر اندازه گیری میزان موفقیت صفحات pillar در کسب رتبه بالاتر، می توان به تجزیه و تحلیل جزئی تر موضوعاتی که برای آنها تولید محتوا شده است پرداخت. در این خصوص باید به دنبال پاسخ با سؤالاتی از این قبیل باشید:
این بررسی ها به شما کمک می کند که رویکرد موضوع محور خود را به سطح بالاتری از نتایج و بازخوردها ارتقاء دهید. همچنین برای تصمیمات آتی در زمینه بازاریابی محتوایی می توان به این نتایج اتکا کرد، خواه این تصمیمات در خصوص تولید محتوای بیشتر در روزها یا هفته های آینده باشد، و خواه در مورد تخصیص بودجه بیشتر برای بازاریابی محتوایی سایت باشد.
در سال های اخیر الگوریتم گوگل با تحولات اساسی روبرو بوده است و مبنای این تغییر بیان می کند که اگر شما کاربران و خواسته های آنها را در اولویت تولید محتوای خود قرار ندهید، گوگل هم شما را از لیست سایت های حاوی محتوای مفید خارج می کند. چرا که گوگل مفهوم و هدف هر جستجو را می تواند تشخیص دهد و بهترین و نزدیک ترین محتوا را به کاربر نشان می دهد. بنابراین تولید محتوای خوشه ای اساس کسب رتبه بالاتر در جستجوی گوگل می باشد و تغییر استراتژی سئو در این خصوص امری ضروری می باشد.
سلام؛ من مرضیه هاشمی هستم نویسنده شهر محتوا؛ اگر می خوای بیشتر از من بدونی باید خدمتت بگم که ... من سال 84 دانشجوی مدیریت بازرگانی شدم، همیشه بچه درسخون بودم ولی الان که فکرشو میکنم با خودم...
مفید و باکیفیت بودن کافی نیست. محتوا باید تعاملبرانگیز باشه
راهبری تیم سئو و محتوای سازمان شما توسط متخصصان باتجربه
استخراج تمام کلمات کلیدی مرتبط به کسبوکار شما
دستهبندی معنایی کلمات کلیدی بر اساس مشابهت هدف جستجو